AF Gruppen signerte i desember 2015 kontrakt med Statens vegvesen for totalentreprisen i prosjektet Fv 32 Gimlevegen - Augestadvegen i Porsgrunn. Kontrakten omfatter hovedsakelig en 400 m lang løsmassetunnel som vil gå fra Hovenga i retning Lilleelva parallelt med jernbanen. Tunnelen og veien videre vil gjøre at man slipper å krysse jernbanen ved flaskehalsen i Lilleelvkrysset.
Anskaffelsesprosessen har foregått som en konkurransepreget dialog hvor AF Gruppen, Norconsult og Jetgrunn har samarbeidet om en løsning. AF Gruppen vil være totalentreprenør, Norconsult prosjekterende mens Jetgrunn vil være underentreprenør med ansvar for å etablere bunnplaten i tunnelen.
Løsmassetunnelen skal etableres på utradisjonelt vis ved at man setter ned permanent spunt som vegger i tunnelen. Deretter etableres en helt tett bunnplate av jetpeler i hele tunnelens lengderetning. Bunnplaten vil fungere som avstivning mellom spuntveggene og som tetting mot inntrenging av grunnvann (som kunne ført til grunnvannssenkning som igjen kan gi setningsskader på nærliggende konstruksjoner). Bunnplaten vil bli utformet som en trykkbue for å stå imot oppdriftskrefter. Når bunnplaten av jetpeler er etablert vil man støpe taket i tunnelen mellom spuntveggene. Takplaten vil stive av spuntveggene i toppen. Man vil deretter grave ut massene inne i tunnelen.
Omfanget av jetpeler er meget stort. Jetgrunn vil holde på i nærmere ett år med to borerigger. Det vil bli benyttet både ordinære jetpeler (J2 peler av "geobetong") og Jetgrunns egenutviklede EC1-metode hvor jetpelene vil bestå av konstruksjonsbetong B45.
Mer informasjon finnes på Statens vegvesen sine nettsider.
 Oversikt over området. (Kilde: Statens vegvesen)
 Skisse av løsning.
|