![]() |
Det skulle etableres ny heis ned til kulverten som går ut til sporområdet på Drammen stasjon. Heisen skulle forbindes med eksisterende kulvert ved hjelp av en ny liten kulvert. Heissjakta skulle etableres inne i stasjonsbygningen. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det ble besluttet å benytte jetpeler for å sikre utgraving av sjakta, samt å etablere en propp i bunnen, slik at grunnvannet ikke kommer opp i gropa. Grunnforhold Det var opplyst at grunnen bestod av sandig fyllmasse ned til ca 1.5m dybde. Videre ned til 8m dybde var det grus/stein. Grunnvannet lå på ca. kote 0. Løsning Det ble produsert til sammen 19 peler med diameter fra 1,7m til 2,0m. Alle jetpelene ble etablert fra kote -5,0m. Bunnproppen ble avsluttet på kote -2,8m, mens pelene i sjaktveggen ble avsluttet på kote +1,1m. Pelene i sjaktveggen som kom i kontakt med eksisterende gangkulvert og en teknisk kulvert ble avsluttet på henholdsvis kote -1,5m og -0,45m. Konklusjon Jetpelene ble utført som forutsatt inne i den avstengte stasjonshallen. Utgraving viste god overlapp mellom pelene, og svært liten vanninntrengning ble registrert. {iframe width="480" height="270" }https://maps.google.no/maps?q=drammen+stasjon&hl=no&sll=61.255006,9.248258&sspn=4.620734,16.907959&hq=&radius=15000&t=m&ie=UTF8&hnear=Drammen,+3044+Drammen,+Buskerud&z=13&ll=59.74024,10.20453&output=embed{/iframe} |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lignende prosjekter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|