![]() |
I forbindelse med utvidelse av kaianlegget ved Port of Felixstowe ble det etablert en ”combi wall” bestående av spunt mellom borede peler. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Imidlertid var det ikke alle steder mulig å ramme spunten hele veien ned til prosjektert dybde på kote -21.8. Nytt mudringsnivå var på kote -17. Videre hadde spunten stedvis heller ingen kontakt mot bakmuren av betong. For å hindre utvasking av finstoff fra kaianlegget, ble det besluttet å installere jetpeler for tetting av spunten, både ved nytt mudringsnivå og mot bakmuren. Jetgrunn bistod morselskapet Bachy Soletanche med prosjekt- og anleggsledelse ved gjennomføringen av prosjektet. Grunnforhold Kote +3 til -14: Ukonsolidert grusig sand Kote: -14 til -18: Fast Woolwich and Reading leire med innslag av lag med silt og sand Kote: -18 og dypere: Krittfjell Løsning Det ble installert til sammen 29 jetpeler med diameter fra 1.3 til 2.4 m. Lengden på pelene varierte fra 3 til 10 m. Til sammen ble 105 m med jetpeler etablert med vinkel fra 3° til 8°. Resultat Toppen av pelene ble avdekket, og det ble registrert god kontakt mellom jetpelene og de borede pelene og bakmuren av betong. {iframe width="480" height="270" }https://maps.google.no/maps?q=Port+of+Felixstowe,+Felixstowe,+Storbritannia&hl=no&sll=51.968351,1.324503&sspn=0.046217,0.132093&hq=Port+of+Felixstowe,&hnear=Felixstowe,+Suffolk,+Storbritannia&t=m&ie=UTF8&ll=51.946064,1.323509&spn=0.04624,0.132093&output=embed{/iframe} |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lignende prosjekter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|